A CORUÑA. Pilar (803 m.)

Pilar. Monts del Bocelo (Massís Galaic)

Des de la ciutat de A Coruña cal arribar a Melide, població del Camino de Santiago. Podem fer-ho per l’autovia A-6 i després la AC-840 o, via Santiago per la AP-9 i la A-54 seguint per la N-547.

Des de Melide, cal dirigir-se a Toques per carretera local (NNE) i després desviar-se (NNO) cap a As Figueiras, per a continuar direcció Folladela i Sobrado on arribarem a l’hospedatge rural de Casa Anduriña, punt de partida.

El sostre provincial és poc més que un turó arrodonit i no té massa interès muntanyenc, però podem gaudir d’una excursió en bicicleta per a afegir-hi valor esportiu. Tot i que nosaltres decidim l’itinerari d’ascensió com es detalla en les imatges, potser és més recomanable fer-ho per la carretera i, el descens per la pista, donat el fort pendent d’algun tram d’aquesta;(15%).
A més, des de la mateixa zona apta per aparcar de Casa Anduriña s’aprecia una pista direcció nord amb una tanca que, a data XII/2007 no és amb clau, i que també podria utilitzar-se per a la tornada fent drecera des de la base del turó, o per ascendir-hi a peu.

Havent deixat el vehicle pels voltants de la Casa Rural (660 msnm) es descendeix poc més de mig quilòmetre direcció SSE fins a la cruïlla de la carretera, on comença l’ascensió. Després d’una llarga corba a l’esquerra (1/2 km) trobem una pista a la dreta (NE) en la que no es percep cap desnivell al primer tram i als pocs metres descendeix lleugerament, per a canviar cap al nord sobtadament en forta pujada. Dita pista no la deixarem fins al final d’un segon tram de fort pendent per a girar posteriorment cap l’oest, en sentit directe al visible cim.

Font: Elaboració pròpia a partir d’imatges de Digital Globe 2007.Travessem la carretera que havíem deixat un parell de quilòmetres enrera i, a través d’una tanca que obrim i tanquem al nostre pas, ascendim la pista que porta al viver -i en l’actualitat a uns quants aerogeneradors- fins arribar a una caseta de vigilància amb algunes antenes; (245 metres de desnivell acumulat i una hora de marxa). Al costat de dita edificació, trobem la típica fita de l’IGN en la que prenem les mesures. Els fulls del mateix Instituto Geográfico Nacional marquen dit punt amb 803 m. d’altitud, malgrat que a les nostres medicions amb receptor GPS i una constel·lació de 12 satèl·lits ens dóna un total de 805 m. Cal dir però, que dita fita es troba sobre un roc de granit d’aproximadament 2 metres d’alçada, i que la pròpia fita sobrepassa el metre, pel que si es descompten dits objectes la mesura podria ser del tot correcta.
Però cal anar alerta, ja que un parell de centenars de metres al nord, al costat d’una caseta que fa funció de refugi de muntanya molt auster, trobem uns grans blocs de granit que donen una altitud de 804 m., sense fita de l’IGN però sí amb la base d’alguna banderola excursionista o similar. Potser, només un cim més "estètic".